Metoda de predare prescolara Reggio Emilia este un sistem de educatie alternativa dezvoltat in regiunea Reggio Emilia, Italia de catre un grup de parinti care a decis ca trebuie sa se implice activ in reconstructia sistemului educational. Aceasta metoda de predare se concentreaza pe elevii prescolari si primari.
Este o abordare centrata pe elev in care cea mai mare parte a invatarii este experientiala si bazata pe relatii. De asemenea, ofera posibilitatea valorificarii curiozitatii si creativitatii copiilor prin incurajarea lor de a lucra la proiecte din domenii care le starnesc curiozitatea. Are 4 principii esentiale:
● Curriculum emergent – Atat elevii, cat si parintii dezvolta subiecte curriculare pe baza intereselor elevilor. Profesorii decid apoi activitatile cele mai potrivite pentru clasele lor si incurajeaza parintii sa ramana implicati.
● Proiecte aprofundate – Copiii pot participa la proiecte pe tot parcursul anului, care le sunt prezentate ca aventuri incitante. Prin aceste proiecte, copiii exploreaza concepte si idei care ii intereseaza cu indrumarea profesorilor lor.
Educatorul nu este autoritatea suprema care invata copilul ce sa gandeasca, ci un observator al copilului, un partener de invatare. Acesta ii ajuta pe copii sa aleaga modul de reprezentare pentru proiectele lor. Majoritatea proiectelor dureaza una sau doua saptamani.
● Colaborare – Elevii sunt incurajati sa ia parte la activitati de colaborare pentru a-si imbunatati abilitatile cognitive. In aceste grupuri de invatare, copiii invata sa negocieze, sa compare si sa discute solutii intre ei pentru a-si imbunatati abilitatile interpersonale. Profesorii observa pentru a se asigura ca fiecare copil este ascultat si apreciat ca membru al grupului.
● Dezvoltare reprezentativa – Elevii au voie sa-si prezinte lucrarile in mai multe formate, cum ar fi opera de arta, muzica, tiparire si multe altele. Ideile noi sunt, de asemenea, binevenite pentru a permite copilului sa inteleaga subiectul intr-un mod in care se simte cel mai confortabil.
Rolul principal al profesorului care foloseste aceasta metoda este de a fi un ghid. Clasele sunt proiectate si amenajate pentru a construi curiozitatea elevului.